System kontroli dostępu w obiekcie biurowym – jak to działa? Tłumaczymy!

System kontroli dostępu w obiekcie biurowym – jak to działa? Tłumaczymy!

Czy wiesz, czym konkretnie jest system kontroli dostępu? Podpowiemy, że z rozwiązaniem tym spotkasz się w praktycznie każdym nowoczesnym obiekcie biurowym. Dziś więc opowiemy nieco więcej na temat systemów KD. Gdzie znajdują się punkty kontrolne systemu kontroli dostępu? Z czego składa się taki punkt i jaką pełni funkcję w całym systemie? Zapraszamy do lektury!

Szerokie zastosowanie systemów KD

Control Access System – to pod taką nazwą kilka dekad temu opracowano system, który miał służyć do zabezpieczania terenu i obiektów, pozostających pod administracją agencji rządowych w USA. W krótkim czasie od wdrożenia tego systemu jego zalety dostrzegły duże korporacje, które zaczęły wdrażać go w swoich biurach na całym świecie. I tak w ramach rozpowszechniania się tego rozwiązania, mamy obecnie do czynienia z jego znacjonalizowanymi nazwami – w Polsce jest to system KD, czyli system kontroli dostępu. W największym uproszczeniu jest to zespół urządzeń elektronicznych i mechanicznych, które pod kontrolą oprogramowania udzielają dostępu do sektorów wchodzących w skład danego systemu. Takim sektorem może być na przykład część lotniska, pokój hotelowy, sektor na hali widowiskowo-sportowej czy pomieszczenia biurowe.

System kontroli dostępu – stały element wyposażenia biurowców

Jak w takim razie działa system KD w biurowcach? To proste – na co dzień styka się z nim większość z nas, nawet jeżeli nie ma o tym bladego pojęcia. Po prostu – karty magnetyczne tak bardzo weszły w biurową rzeczywistość, że w momencie skanowania nikt nawet nie zastanawia się nad tym, że właśnie przechodzi przez weryfikację w punkcie kontrolnym takiego systemu. System otwierania danych części powierzchni biurowej jest obecnie standardem, z którym spotkamy się w praktycznie każdym nowoczesnym biurowcu. Jak w takim razie działa taki system w obiekcie biurowym? Cały biurowiec jest podzielony na sektory (lub inaczej strefy) – są to zarówno strefy ogólnodostępne, jak i te, do których dostęp jest ograniczony. Strefą ogólnodostępną jest hol oraz klatka schodowa. Strefą o ograniczonym dostępie może być na przykład piętro zajmowane przez daną firmę – w takiej sytuacji przed drzwiami wejściowymi na dane piętro znajduje się punkt kontrolny, czyli zamknięte drzwi i czytnik kart dostępu. Zamki w drzwiach zwolnią się, jeżeli dana osoba przejdzie pozytywną weryfikację. Weryfikacja ta odbywa się poprzez przeskanowanie karty magnetycznej – oprogramowanie sterujące rozpozna, czy dana osoba ma uprawnienia na dostęp na daną strefę.